Jak zbudować profesjonalny układ dolotowy?
Profesjonalny układ dolotowy będzie złożony z części wysokiej jakości i pod żadnym kątem nie będzie odstępować układowi zaproponowanemu przez fabrykę. Uwolni on dźwięk zasysanego powietrza i sprawi, że komora silnika będzie się dobrze prezentować. Jednak to nie wszystko, co ma do zaoferowania!
Do czego służy układ dolotowy?
Układ dolotowy spełnia funkcję fundamentalną dla pracy silnika. Mówi się, że silnik spalinowy w gruncie rzeczy jest wielką pompą powietrza. Z jednej strony zasysa, dodając do tego paliwo i spalając je, a z drugiej wypycha spaliny prosto do układu wydechowego.
Układ dolotowy to system, który to powietrze podaje. Zasysa je z miejsca, gdzie jest najchłodniej, filtruje ze wszystkich nieczystości, a następne wysyła do kolektora ssącego. Układ dolotowy w samochodzie fabrycznym najczęściej składa się z plastikowego orurowania, które zawiera „puszkę” z filtrem i z węży silikonowych.
Bez dolotu oczywiście również możliwa jest praca silnika. Wtedy jednak przez przepustnicę do komory spalania wpadną wszystkie drobinki, wilgoć, a nawet liście i owady, razem z gorącym powietrzem znad silnika. Nie służy to wydajnej i bezawaryjnej pracy całego silnika.
Układ dolotowy – budowa
Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W pierwszych mamy do czynienia z plastikowym orurowaniem, które prowadzi do filtra, a dalej do kolektora ssącego.
Układ dolotowy samochodów turbo
Z czymś nieco innym mamy do czynienia w przypadku samochodów doładowanych. Powietrze poprzez filtr wpada najpierw do sprężarki. Stamtąd kierowane jest do intercoolera, czyli chłodnicy powietrza i dopiero wtedy przez kolektor dolotowy dochodzi do komór spalania. Układ posiada również przewody podciśnienia do czujników i zaworów.
W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Rury prowadzące przez sprężarkę do intercoolera i dalej do kolektora mają często większą średnicę i siłą rzeczy większą długość.
W przypadku, gdy pod uwagę bierzemy układ dolotowy – tuning, wtedy najczęściej korzysta się orurowania silikonowego, a w przypadku rozwiązań profesjonalnych lub wyczynowych – aluminiowego.
Jakie elementy układu dolotowego wybrać?
W przypadku zastosowania układu w pełni aluminiowego z pewnością nie będzie problemów ze zsuwającymi się przez wstrząsy lub za duże doładowanie rurami. Z drugiej strony układ w pełni sztywny może pękać w najsłabszych miejscach ze względu na wibracje silnika.
Czasami również rolę w wybieraniu osprzętu odgrywa budżet. Jeżeli nasz system nie produkuje ogromnego doładowania, a budżet jest napięty, lepiej postawić na orurowanie silikonowe. Jest nieco tańsze, a swoją funkcję spełni równie dobrze. Ponadto jego dopasowanie do naszego dolotu będzie prostsze, ponieważ w przypadku, gdy używamy rury aluminiowe, trzeba umieć spawać lub zapłacić za taką usługę. W przypadku orurowania elastycznego wystarczy zakupić odpowiednie obejmy.
Układ dolotowy – ile daje mocy
Układ dolotowy owiany jest wieloma mitami. Ile razy słyszeliśmy, że odpowiedni dolot dodaje mocy? W pewnym sensie to prawda, ale niestety nie jest to modyfikacja, która sprawi, że auto zmieni się nie do poznania.
Wymiana filtra powietrza to najlepsze, co można zrobić na dobry początek przygody z modyfikacjami podnoszącymi moc. Dlaczego? Ponieważ to właśnie od niego zależy nieograniczony przepływ powietrza do silnika. Z czasem traci on swoje właściwości i nabiera brudu z drogi i otoczenia. Po wymianie filtra można faktycznie odczuć różnicę w mocy pojazdu.
Oprócz podstawowego serwisu wymiana układu dolotowego na sportowy na pewno nie pogorszy osiągów auta, ale nie da mu spektakularnego wzrostu. Fabryczne układy dolotowe są bardzo wydajne i zaprojektowane przez inżynierów, którzy naprawdę znają się na rzeczy. Zdarza się, że niektóre auta posiadają zwężenia w dolocie, które mają zdławić jego osiągi i w efekcie zredukować emisję spalin do wymogów rynku dystrybucji, ale zdarza się to coraz rzadziej. Bardzo często po wymianie układu dolotowego zmieni się wyłącznie dźwięk dochodzący spod maski.
Jak sprawdzić szczelność układu dolotowego?
Do sprawdzenia szczelności układu będzie potrzebna sprężarka powietrza. Należy zaślepić część układu od filtra lub sprężarki do kolektora. Następnie, np. przez otwór po czujniku doładowania, trzeba stworzyć ciśnienie w układzie, nieprzekraczające 2 barów. Wtedy słychać będzie syczenie uciekającego powietrza.
Nieszczelności układu dolotowego wpływają na wzrost emisji spalin i spadek mocy silnika, dlatego warto szybko zdiagnozować ewentualne uszkodzenia układu dolotowego!