Zawieszenia gwintowane
Budowa zawieszenia gwintowanego
Amortyzator gwintowany składa się z takich elementów jak:
- Talerz sprężyny, którego zadaniem jest trzymanie sprężyny głównej oraz pomocniczej. Odpowiedzialny jest również za zmniejszenie wibracji sprężyny. Najczęściej wykonany jest z aluminium.
- Sprężyna pomocnicza posiada płaski przekrój zwoju i utrzymuje w napięciu sprężynę główną. Pod obciążeniem tworzy jednolitą całość.
- Pierścień pośredni łączy i utrzymuję w prawidłowej pozycji sprężynę główną oraz pomocniczą. Wykonany może być z aluminium lub z tworzyw sztucznych jak np. poliamid.
- Odboje i osłony w zależności od modelu oraz producenta zawieszenia gwintowane mogą posiadać odboje oraz osłony. Zapobiegają one przed dostawaniem się zanieczyszczeń zewnętrznych do tłoczyska.
- Sprężyna główna to jeden z ważniejszych elementów zawieszenia. Odpowiada za utrzymanie masy samochodu, oraz tłumieniu drgań i przekazywaniu ich do amortyzatora.
- Kołnierz gwintowany odpowiada za dolne podparcie sprężyny oraz wyznacza jej położenie. Dzięki gwintowanej konstrukcji jesteśmy w stanie zmieniać położenie kołnierza i tym samym regulować wysokością samochodu.
- Kolumna amortyzatora najczęściej występuje w technologii dwururowej (twin tube). Wewnątrz obudowy znajdują się dwa cylindry (wewnętrzy i zewnętrzny). W rurze wewnętrznej (obudowie tłoka) znajduje się tłok z zaworami. Podczas sprężania tłok wciskany jest w dół, a olej znajdujący się w obudowie tłoka, przepływa przez dolny zawór do obudowy zewnętrznej. Podczas odbicia olej przepływa przez tłok odbicia. Zawory zwrotne umożliwiają kontrolowany przepływ oleju z obudowy zewnętrznej do wewnętrznej.
Plusy i minusy zawieszenia gwintowanego
Plusy
Największa zaletą zawieszenia gwintowanego, jest możliwość regulacji wysokości samochodu bez demontażu sprężyn. Wystarczy nam lewarek oraz dedykowany klucz, który otrzymujemy w zestawie z zawieszeniem. Poprzez obniżenie środka ciężkości oraz usztywnienie samochodu zyskujemy większą stabilność, lepsze i pewniejsze prowadzenie oraz większą kontrolę nad autem.
Warto też wspomnieć o wizualnej kwestii obniżenia. Zmniejszenie przestrzeni pomiędzy błotnikiem a oponą korzystnie wpływa na wygląd samochodu i nadaje mu sportowego wyglądu.
Minusy
Jednym z minusów zawieszenia gwintowanego będzie zmniejszenie komfortu jazdy spowodowane usztywnieniem zawieszenia.
Zawieszenie gwintowane może wymagać częstszego serwisu - poprzez wymianę innych części zawieszenie jak tuleje wahacza. Istotnym elementem dopełniającym montaż zawieszenia gwintowanego są tuleje poliuretanowe Powerflex lub MPBS z naszej oferty. Należy dbać o czystość gwintu na amortyzatorze, ponieważ po dłuższym czasie może się okazać, że gwint jest w kiepskiej kondycji i regulacja może sprawić problem.
Na co zwrócić uwagę wybierając zawieszenie gwintowane
Decydując się na zawieszenie gwintowane warto zadać sobie pytanie, czego konkretnie oczekujemy i jaką rolę spełnia samochód, do którego chcemy zamontować popularny gwint. W ofercie posiadamy producenta MTS Technik, który w bardzo przystępnej cenie oferuje zawieszenia ze sprężynami cenionej marki jaką jest Eibach. Jeżeli wykorzystujemy auto weekendowo i jeździmy okazjonalnie na zloty - to idealna propozycja.
Kolejny producent to niemiecki AP Sportharwerke. Cechuje się idealnym stosunkiem ceny do jakości. Dzięki komponentom w całości wykonanym u naszych zachodnich sąsiadów, z powodzeniem możemy używać go do codziennej jazdy i cieszyć się bezawaryjnością.
Dla bardziej wymagających mamy również produkty producentów takich jak Bilstein - seria B14 i B16. Modele B16 posiadają 10 stopniową regulację twardości amortyzatora, oraz Eiabach seria Pro-Street-S.
Dwie ostatnie z firmy z powodzeniem można uznać za produkt wysokiej jakości, który możemy używać do imprez typu trackday, czy okazjonalnych wyjazdów na tor.
Sprawdź również inne produkty z kategorii: Zawieszenie.